Е
22 українська література 11.03.2024
Тема:
Проблема внутрішнього роздвоєння людини в новелі М. Хвильового «Я(Романтика)»
Микола Хвильовий. «Я (Романтика)». Проблема
внутрішнього роздвоєння людини. Образ ліричного «Я». Роль присвяти. Образ
матері, його символічність
Герой усвідомлює своє внутрішнє роздвоєння:
« Я – чекіст, але я і людина». М. Хвильовий хотів сказати, що чекісти – це
нелюди, бо вони переступали через трупи, йдучи до недосяжних ідеалів. Але вірні
соратники «чорного трибуналу» допомагають ліричному героєві позбутись вагань, і
те, що герой вбиває свою матір, свідчить, що фанати революції перемогли.
З одного боку – це iнструмент, який має вершити революцiйний суд, а з другого – людина, яка вмiє любити, бути нiжною, яка невидимою силою любовi пов’язана з матiр’ю.
Для власне людини характерні:
· ліризм душі, почуття
любові, мрійливість;
· повага до минулого і
жаль, що канули в Лету часи аристократизму (ставлення до сім’ї князя),
благоговіння перед перламутровим кольором як символом вищості;
· обожнювання матері;
· розуміння внутрішніх
поривів Андрюші, співчуття до нього;
· усвідомлення катівської
суті трибуналу і його служіння дияволу;
· спроба врятувати людину в
собі;
· здатність на муки
совісті;
· розумні висновки про
«шлях в нікуди» і водночас безсилля, неспроможність змінити поведінку. Для
«догми», «робота – виконавця» притаманні:
· здатність здійснити
злочин, не задумуючись над наслідками;
· заперечення власних
істинних естетичних уявлень, вміння заглушити голос совісті униканням від
відповідальності за допомогою висновку «так треба»;
· виховання у собі
надлюдини, «сторожового пса революції»;
· засліплення ідеями
революції;
· брутальність, цинізм,
жорстокість;
· фанатизм;
· підміна справжніх істин
фальшивими;
· внутрішня потреба
вбивати;
· романтизування
кримінального злочину.
Герой не бачить виходу: безвихідь,
блукання, втрата ним орієнтира, повтори «Я йшов в нікуди», « Я остаточно збився
з ніг» – це моральна дезорієнтація не тільки головного героя, а й усього
суспільства. Саме у такi хвилини вiн, коммунар, викликає спiвчуття.
Ситуація в новелі М. Хвильового трагічна,
бо шлях його вибору дуже тяжкий. Власне, в центрі авторської уваги і є душа
ліричного героя, її страждання, розгубленість, безпорадність , невміння вибрати
єдино праведний шлях. Розповідь ведеться від імені головного героя («Я»).
Трагедія загострюється, коли головний герой усвідомлює, що він має зробити
вибір. «Фанатизм – це брутальне, завзяте марновiрство
замiсть вiри, гноблення iнакомислячих iм’ям
вiри», то ж фанатизм
властивий низьким i обмеженим людям. А до
чого ж може дiйти країна, в якiй панує фанатизм? «До дегенерацiй», – вiдповiдає протии власної волi М. Хвильовий.
Новела М. Хвильового « Я (Романтика)» – це
зображення антигуманного і антинародного характеру революції і громадянської
війни. Митець аналізує суперечність служіння абстрактній ідеї, що вимагає
зректися власного я, зректися всього людського. Тому долі героїв новели, як і
доля самого автора, трагічні. Такий непростий внутрішній світ письменника, роздвоєність його
душі , яка виявлялася і усвідомлювалася ним поступово, накладали відбиток і на
творчість, визначаючи її ідейно – стильові особливості.
· Які символічні відтінки
має в новелі образ матері Марії?
Мати |
Марія |
Богоматір, любов, добро, очищення,Україна |
Втілення вічного добра, символ оновлюючої революції, згорьованої України,
нової епохи, що народжується в муках і крові, розуміє сина-вбивцю і мучиться
роздвоєністю його душі, берегиня людського роду |
Марія – д.- євр.; ім’я Maryam; можливо, від mara – чинить опір, відмовлятися, заперечувати
або від maram – бути гірким чи від m-r-y-m
– кохання, бажання.
(Звучить запис твору Шуберта «Ave Maria»).
Присутність матері поглиблює трагічність
становища. Син убиває матір. Простежується багато контекстів, натяків. Символізація з вцілілою Україною.
Доктор Тагабат |
Чекіст, доктор, біла
лисина, надто високий лоб; пожадливо, хижо п’є вино; голосно регоче з
нерішучості і страху Андрюші; безапеляційно виносить вирок – «розстрілять!»;
іронізує над святим почуттям любові до матері; діє холоднокровно; відкидає
основоположні моральні засади; уособлення російського більшовизму; «alter
ego» головного героя; садист; колишній лікар, який давав клятву Гіппократа;
жорстока, бездушна людина з залізною волею; легко ламає волю Андрюші;
раціонально використовує шанс, подарований долею; втілення мефістофельського
начала. |
«Цей доктор з широким лобом, з холодним розумом і з каменем
замість серця, – це ж він мій безвихідний хазяїн, мій звірячий інстинкт. І я… – нікчема в його
руках, яка віддалася на волю хижої стихії…», «…доктор – злий геній, зла моя
воля».
Характеристика образу Дегенерата.
· Хто такий дегенерат?
Словникова робота.
Дегенерат – 1. Людина з ознаками
виродження, погіршення значної кількості рис (властивостей) організму порівняно
з попередніми поколіннями; 2. Людина неприховано аморальної, негідної поведінки.
Деградувати – поступово втрачати цінні якості,
занепадати.
Дегенерат |
Безумні очі;
низенький лоб; чорна копа розкуйовдженого волосся; приплюснутий ніс; нагадує
каторжника; «сторож»; «Вірний пес революції», символ виродження революції;
«…є палач із гільйотини»; «сподвижник доктора»; вартовий з черепом дегенерата
й душею палача»; не здатний мислити; «дегенеративна будова черепа»;
узагальнений образ усіх осіб, що утворюють «чорний трибунал комуни»; викликає
огиду в читача; уособлює найпримітивніші руйнівні люмпенські сили, приведені
в рух революцією. |
Характеристика образу Андрюші
Андрюша |
«наївний»
(довірливий) комунар; «чекіст мимоволі»; безвольний, переляканий; «завше
мнеться»; «непевний голос»; «наївно печально каже»; «невеселий комунар»;
«бідний Андрюша»; тривожний погляд на доктора; тремтливий голос;
нерозбірливий підпис; бажання краще піти на фронт, подалі від чорного
трибуналу; розгублене обличчя; преляканий; чудний; має «кволу волю»; постійно
у сумнівах; дегенерує (звикає до свого права чинити насильство над іншими
людьми); втілення м’якотілості і нерішучості, пригнічуваного нелюдськими
обставинами гуманізму. |
Переглянути:
https://www.youtube.com/watch?v=kKBwY7DsC04
https://www.youtube.com/watch?v=wbejSPnt2zo
Головні герої та їх образи: людей: "Я (Романтика)" —
главковерх чорного трибуналу; Доктор Тагабат — моральний ідеал Я(Романтики),
його "звірячий інстинкт"; Дегенерат — жорстокий садист, "палач з
гільйотини", сторож душі Я(Романтики); Андрюша — тихий, слабосилий юнак;
Марія — мати Я; черниці-, ікс; ігрек, зет; природи: ніч, узлісся, далекий
туман, тихі озера, полин; предметів і явищ: револьвер, колишній панський палац
на горі.
Символічні образи: Я (Романтика) (символ роздвоєності
людської душі, матеревбивства, фанатика, боговбивства); Доктор Тагабат +
Дегенерат + Андрюша (символи різних сторін людської натури); загірна комуна
(символ ідеального, справедливого суспільства); мати Марія (символ материнської
(божественної) любові, богоматері, жертовності); черниці (символ Христа); Я,
Ігрек, Зет (символи безликості людини); полин (символ вічності); м'ята (символ
забуття).
Час подій: 20-ті рр. XX
ст.
Місце подій: панський палац біля міста.
Композиція: складається з ліричного вступу й трьох
частин, у яких відтворено три різні ситуації на фронті й три різні душевні
стани ліричного героя. Сюжет: образ революційних подій, почуття "Я"
до матері та матері до нього (пролог) — палац на горі, де засідає
чека-трибунал, члени трибуналу (експозиція) — міркування "Я" про
минуле й теперішнє, про себе як про чекіста й водночас людину (зав'язка) —
низка смертних вироків (крамар ікс, теософи ігрек і зет (мужчина і женщина),
версальці) (розвиток дії) — з-поміж черниць, яких привели до "чорного
трибуналу", "Я" впізнає свою матір, але виносить присуд:
"Розстрілять" (кульмінація) — "Я" розстрілює матір (розв'язка).Як
виразно імпресіоністичний твір новела не має чіткого сюжету: події передаються
в основному через рух почуттів і переживань Я(Романтики).
Проблематика:
· збереження людської
індивідуальності, цілісності людської натури як необхідності існування людини;
· розбіжності між мрією і
дійсністю;
· мети і засобів її
досягнення;
· колізії між гуманізмом і
фанатизмом;
· роздвоєння особистості.
Коментарі
Дописати коментар