Група
Е 22 1/9 українська література
Тема:
Остап Вишня (Павло Губенко). Трагічна творча доля українського гумориста,
велика популярність і значення його усмішок у 1920 роки. «Моя автобіографія»
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=450
https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html
ст..
97 – 114 прочитати
Остап Вишня — Моя автобіографія (аналіз,
паспорт твору)
Аналіз твору
Літературний рід: епос.
Жанр: гумористичне оповідання.
Напрям (течія): модернізм, реалізм.
Течія: неореалізм.
Тема: гумористична розповідь про батьків, навчання й формування
світогляду письменника.
Ідея: у гумористичній формі висвітлення факторів, що впливають
на формування митця.
Мотиви: "гармонія в житті", "краса
дитинства", "освіта", "батьки", "рідна
мова", "становлення митця".
Композиція, композиційно-стильові
особливості: композиція відповідає формі
ділового паперу — автобіографії.У "вступному" етюді-розділі автор
розповідає про те, де й коли народився, про батьків та дідів. Другий і третій
етюди присвячені етапам навчання, формуванню світогляду майбутнього художника
слів. В Остапа Вишні що не речення — то народний жарт, який містить глибинний
підтекст.
Гумореска скомпонована з окремих невеличких
розділів-"фресок". Автор "вихоплює" найяскравіші,
найхарактерніші епізоди, події. Це не лише життєпис, а й аналіз пережитого
автором. "Найголовніші моменти" переважно веселі, іноді — трагічні.
Гострий на слово гуморист постає серйозним і вдумливим. Гумореска насичена
розмовною лексикою, розповідними інтонаціями. Комізм ситуації базується на
контрасті. Твір вражає людяністю, щирістю.
Головні герої та їх образи: людей: оповідач; батько; мати; діди
("швець, жив у Лебедині, другий, хлібороб, у Груні");
"сімнадцятеро дітей"; Іван Максимович — старенький учитель, який учив
сумлінно, інколи застосовуючи лінійку; пані-"експлуататорша"; природи:
корова; картопля, коноплі, бур'яни; кінь; предметів і явищ: народження,
криниця, колиска, їжа, город, ямки; черкеска або восьмерика; ліжко; школа,
лінійка; падіння з коня; поцілунки руки, класова свідомість; навчання; робота;
газета; писання.
Символічні образи: лінійка, яка виробляла літературний стиль
письменника; книга "Катехізис" Філарета, яку треба було не просто
читати, а знати напам'ять; книга "Руський паломник", що його років
двадцять підряд читала мати (символи негуманної освіти).
Час і місце подій: 1 листопада (за ст. ст.) 1889 р. містечко
Груні Зіньківського повіту на Полтавщині, точніше хутір Чечва, поблизу Груні в
маєткові поміщиків фон Рот; пізніше Лебедин — Груня — город — ліжко — пізніше
школа "Міністерства народного просвещенія", яку закінчив 1903 р. —
маєток фон Рот — Чечва — 1903 р. фельдшерська школа в Києві — 1919 р. Харків —
1921 р. редакція газети "Вісті".
Композиція: народження — генеалогія роду — дитинство — природа, її
роль у формуванні майбутнього письменника — падіння з коня, коли автор
усвідомив, що бути йому письменником — спогади про першого вчителя та його
методи навчання — народження "класової свідомості" — навчання на
фельдшера — згадка про нудну роботу — згадка про роботу перекладачем у газеті.
Проблематика:
· Формування митця
· Пошана до старших
· Повага до вчителів
· Відповідальність за свою працю
Художні засоби виразності: плеоназм ("моя автобіографія"), епітет,
порівняння, гіпербола; засоби творення комічного (гумор, іронія, сарказм).
Переглянути:
https://www.youtube.com/watch?v=7-TePB35_So
https://www.youtube.com/watch?v=O1aFQn42ApM
https://www.youtube.com/watch?v=p7p2MrWCioc
Тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9093548
Коментарі
Дописати коментар