План роботи

з предмета українська мова та література

зі здобувачами освіти

на період карантину

26 листопада 2021 

Група К 21 1/9 українська мова

1.    Опрацювати

Прочитайте текст. Розкажіть про особливості українського наголошування. Які ролі виконує наголос в українській мові? Наведіть приклади.

Наголос живе у слові, окрилює його мелодією. Надає слову неповторності. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови, її музичну витонченість і легкість. Наголос в українській мові вільний. Він не закріплений у всіх словах за тим самим місцем. Наголос може в різних словах падати і на п’ятий, і на шостий, і на сьомий, і на інші склади: радіоамáтор, перекваліфікóвувати, перекваліфікувáти. Доречно назвати тут рідкісне слово, у якому наголос стоїть аж на одинадцятому складі: радіогідрометеорологічний. Вільний наголос властивий також російській і білоруській мовам. Є ж мови, де наголос закріплюється за певним місцем у слові. Наприклад, у чеській мові наголошеним є перший склад, у польській — передостанній, у французькій — останній.

Другу типову властивість українського наголосу становить нерухомість і рухомість. Нерухомий наголос буває тоді, коли не змінюється його місце при творенні граматичних форм: кімнáта, кімнáти, кімнáті, кімнáту, кімнáтою, (у) кімнáті, кімнáт, кімнáтам, кімнáтами, (у) кімнáтах. Рухомий наголос пересувається при словозміні з одного місця на інше: кнúжка — книжкú, моделювáти — моделюю, писáти — пишý.

Іноді наголос так посилюється, що навіть сам творить різні слова. Бо як вийдеш із становища, коли в цих словах однакові написання й ті самі звуки? Отут і запропонував наголос свої послуги. Через те в українській мові трапляються слова, що розрізняються тільки наголосом. Ось вони: уже відомі вам зáмок (укріплена споруда) і замóк (пристрій для замикання за допомогою ключа, застібка в намисті, браслеті тощо), мýзика (мистецтво) і музúка (музикант), óбід (зовнішня частина колеса) і обíд (їжа) та інші.

Окремим наголосам забажалося надміру вирізнитися. І задумали вони об’єднати у слові дві ролі: і його звичайне наголошення, і виділення цього слова підсилювальною інтонацією. Щоб показати, що в реченні воно найважливіше за смислом. Такий наголос називається логічним, або смисловим. Він може в реченні зробити будь-яке слово найголовнішим. Порівняйте: Дівчина посадила деревцé, Дівчинка посадúла деревце і Дíвчинка посадила деревце. Пересуваючи наголос з одного слова на інше, ми змінюємо смислову тональність речення, надаємо йому додаткового значення.

В українській мові є слова-чепуруни, які мають одяг і на будень, і на свято. Не знають, що вони завжди красиві. Словами-красенями стали прикметники веснянúй, волóшкóвий, калúнóвий, світáнкóвий і подібні. Тому їх часто стрічаємо в поезії. Ви помітили, що на кожному слові поставлено два наголоси. Вибирайте, який більше до вподоби. Подивіться, як використовують наголошення цих прикметників поети: Грає листя на веснянім сонці, А в душі — печаль, як небеса (Д. Павличко); Як надійшла щаслива доля, Збудила веснянý снагу, Моя душа, немов тополя, Зазеленіла на снігу (Д. Павличко). Це паралельне наголошування прикметників. Воно виникло від двох чинників. Прикметникам немовби хочеться то зберегти наголос іменників, від яких вони утворилися, то виробити власне наголошування. Порівняйте: веснá — весняний і веснянúй, волóшка — волóшковий і волошкóвий, калúна — калúновий і калинóвий.

 


2.    Переглянути

https://ukr-mova.in.ua/library/nagolos/

https://www.youtube.com/watch?v=CYHFtuRWRQo&ab_channel=%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%96%D0%B4%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%96

 

3.    Виконати

1. Прочитайте слова. Укажіть можливі варіанти вимови. Перевірте себе за орфоепічним словником. Поясніть значення виділених слів.

Алфавіт, адреса, бесіда, бурштиновий, бюрократія, вимога, адрес, гербовий, донька, дочка, доповідач, адресат, запитання, атлас, індустрія, кулінарія, легкий, афоризм, мережа, обіцянка, обмін, ознака, судовий, феномен.

2. Доповніть рядки слів та доведіть, що зміна наголосу може впливати на граматичне значення слова.

Зразок. Вéсни (ім. наз. відмінка мн.) — веснú (ім. род. відмінка одн.).

Вúкликав, пізнáю, сéла, рукá, вúміряти, розкúдати.

3. Уставте з дужок потрібне слово. Складіть із ними речення.

1. ... — такий, що його можна виправити; ... — призначений для виправлення кого-небудь (випрáвний — виправнúй). 2. ... — організація, товариство; ... — користь (вигóда — вúгода). 3. ... — пристрасність, запальність, азарт; ... — вибуховий пристрій, хвороба тварин (зáпал — запáл). 4. ... — якого не можна простити, вибачити; ... — якому щось не вибачили (непрóщений — непрощéнний).

 

 

Тестування

Код доступу 8000090

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 

 

Група К 21 1/9 українська література

Тема.  Іван Франко. Поема «Мойсей» - один із вершинних творів І.Франка

1.    Опрацювати матеріал 

ст. 97 – 110 , скласти літературний паспорт твору.
Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості І. Франка. У ній на основі біблійного сюжету показано шлях нації до незалежності, непрості взаємини пророка i народу. Ми охоче допоможемо тобі осягнути цей глибокий філософський твір!

Хоч поема філософська і має глибокий зміст, хвилюватися нема причин Прочитавши цю статтю, ти зрозумієш тему та ідею поеми “Мойсей”, познайомишся з  персонажами твору, отримаєш уявлення про його композицію та сюжет. А скорочений переказ взагалі поставить усі крапки над “і” у розумінні твору.

Якщо маєш вільну годину, радимо перечитати повний текст поеми або прослухати аудіокнигу. Римування твору сприяє легкому читанню і сприйманню на слух.

 Характеристика твору

Тема

Тема народу, його минулого й майбутнього, історичного призначення і місця серед інших народів — одна з провідних у творчості митця.

Жанр

За жанром «Мойсей» — філософська поема.

Композиція

Твір складається з прологу й 20 пісень (роздумів).

Історія створе

Поштовхом до створення образу Мойсея була скульптура Мікеланджело — образ біблійного Мойсея, яку побачив І.Франко, перебуваючи в 1904 р. в Італії. Пролог був написаний після закінчення поеми, і в ньому поет закликав сучасників і потомків до духовної єдності.

Система римування

Пролог написано терцинами, які вперше застосував Данте в «Божественній комедії». Це строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба.

Перший рядок в терцині римується з третім, а середній — з першим і третім рядком наступної строфи. Виникає своєрідний ланцюг рим: аба, бвб, вгв. Рими у Франковому творі тільки жіночі (з наголосом на передостанньому складі). Терцини звучать урочисто, піднесено, патетично.

Якщо пролог написано ямбом, то основну частину – анапестом.

Основна ідея

Поема розкриває глибоку віру поета в невичерпні сили народу, в те, що попри тяжкі поневіряння, український народ матиме щасливе майбутнє.

Сюжет поеми “Мойсей”

В основу поеми «Мойсей» Франко поклав біблійний сюжет. Він не переспівує біблійну історію, а використовує лише один її фрагмент: поет вперше ставить своїх героїв перед очі читачеві вже після сорока років їх блукання пустелею, у той момент, коли ізраїльтяни на чолі з Мойсеєм
наблизилися до обіцяної землі Палестини.

Саме тепер Мойсей поступово втрачає авторитет: народ нарікає й бунтується, забуває про Божі заповіді та обіцянки. Датан і Авірон забороняють Мойсею промовляти до народу, погрожуючи закидати його камінням.

Пророка, що втрачає віру в Божий промисел, карає Бог:

«А що ти усумнивсь на момент
Щодо волі моєї,
То, побачивши сю вітчину,
Сам не вступиш до неї».

Але зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри: Єгошуа, «князь конюхів», продовжує справу пророка і провадить ізраїльтян до обіцяної землі.

Велику увагу при розгляді твору, безперечно, привертає пролог, який, на перший погляд, має цілком віддалену сюжетну тему. І справді, у пролозі І.Франко звертається не до ізраїльського, а до українського народу.

За характером вислову пролог поділяється на дві частини: у першій переважають риторичні запитання, які викликають сумніви в державотворчих задатках українського народу, у його гідності та честі. У другій частині сумнів долається, а замість нього з’являється віра і спроможність народу віднайти себе:

«Та прийде час, і ти огнистим видом
Засяєш у народів вольних колі,
Труснеш Кавказ, впережишся Бескидом,
Покотиш Чорним морем гомін волі.
І глянеш, як хазяїн домовитий,
По своїй хаті і по своїм полі».

Таку саму структуру має і сама поема: ізраїльський народ сумнівається в можливості здобуття обіцяної землі, але зрештою знаходить її. Отже, без прологу поема «Мойсей» сприймалась би зовсім по-іншому, пролог поглиблює зміст твору, надає йому ознак притчі-оповіді з подвійним сенсом, коли за наявним сюжетом приховується глибший, потаємний зміст.

Основні персонажі поеми “Мойсей”:

·         Мойсей

·         Датан та Авірон – його супротивники

·         Єгова – Бог

·         Азазель – темний демон пустелі, що спокушає Мойсея;

·         Єгошуа – ватажок євреїв

 Характеристика персонажів

Мойсей

Головний герой поеми – Мойсей – це сивочолий пророк, його волосся «біле, як сніг», він фізично слабкий через старий вік, проте дуже міцний духовно:

«Се Мойсей, позабутий пророк,
Се дідусь слабосилий,
Що без роду, без стад і жінок
Сам стоїть край могили.
Все, що мав у життю, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї».

В образі Мойсея автор наголошує саме на протиставленні фізичної слабкості та духовної величі, краси душі пророка:

«Хоч літа його гнуть у каблук
Із турботами в парі,
То в очах його все щось горить,
Мов дві блискавки в хмарі.
Хоч волосся все біле як сніг,
У старечій оздобі,
То стоять ще ті горді жмутки,
Як два роги на лобі».

Відданий своєму народові, Мойсей беззавітно його любить і бореться за його визволення, але на хвилину й він засумнівався у своїй вірі. Таким чином, поет показав, що вождь не повинен мати жодних сумнівів у справедливості обраного ним шляху.

У конфлікті з народом — трагедія Мойсея як пророка.

Демон зневіри Азазель

Демон зневіри Азазель  – злий дух, що з’являється перед пророком у пустелі і отруює його душу сумнівами, вириває з неї розпачливий крик:

«Одурив нас Єгова!».

За зневіру цю Мойсей був покараний: він помер на порозі землі своїх предків, побачив її, але не вступив на неї.

Авірон і Датан

На шляху до високої мети Мойсею перешкоджають Авірон і Датан – дрібні людці, що вважають за мету не великий ідеал, а мізерну особисту користь, намагаючись демагогічно схилити до цього ж маси.

«Лихими демонами громади» зобразив Іван Франко цих ворогів Мойсея. Вони прагнуть відвернути народ від обраного шляху, яким веде Мойсей. В образах Датана і Авірона поет викриває зрадників революційного руху, реформістів і угодовців. Словами Мойсея він картає антинародну сутність їхніх демагогічних заяв, спрямованих в дні бунту на захист спокою як «найблаженнішого стану».

Єгошуа

«Князь конюхів» Єгошуа – новий ватажок єврейського народу після смерті пророка Мойсея, який продовжує його справу, надихає свій народ не здаватися й продовжувати шлях до «обітованої землі».

2.    Переглянути відео 

https://www.youtube.com/watch?v=5Ca_vS_tmNM

https://www.youtube.com/watch?v=uMhxWGpTkVE

https://www.youtube.com/watch?v=SmHtN9KNRKY

https://www.youtube.com/watch?v=UOqdOp4I0CY

 

3.Тест

 

Код доступу 4183434

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня