План роботи

з предмета українська мова та література

зі здобувачами освіти

на період карантину

7 грудня 2021 

Група Мк 21 1/9 українська мова

1.    Опрацювати

Прочитайте текст. Розкажіть про особливості українського наголошування. Які ролі виконує наголос в українській мові? Наведіть приклади.

Наголос живе у слові, окрилює його мелодією. Надає слову неповторності. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови, її музичну витонченість і легкість. Наголос в українській мові вільний. Він не закріплений у всіх словах за тим самим місцем. Наголос може в різних словах падати і на п’ятий, і на шостий, і на сьомий, і на інші склади: радіоамáтор, перекваліфікóвувати, перекваліфікувáти. Доречно назвати тут рідкісне слово, у якому наголос стоїть аж на одинадцятому складі: радіогідрометеорологічний. Вільний наголос властивий також російській і білоруській мовам. Є ж мови, де наголос закріплюється за певним місцем у слові. Наприклад, у чеській мові наголошеним є перший склад, у польській — передостанній, у французькій — останній.

Другу типову властивість українського наголосу становить нерухомість і рухомість. Нерухомий наголос буває тоді, коли не змінюється його місце при творенні граматичних форм: кімнáта, кімнáти, кімнáті, кімнáту, кімнáтою, (у) кімнáті, кімнáт, кімнáтам, кімнáтами, (у) кімнáтах. Рухомий наголос пересувається при словозміні з одного місця на інше: кнúжка — книжкú, моделювáти — моделюю, писáти — пишý.

Іноді наголос так посилюється, що навіть сам творить різні слова. Бо як вийдеш із становища, коли в цих словах однакові написання й ті самі звуки? Отут і запропонував наголос свої послуги. Через те в українській мові трапляються слова, що розрізняються тільки наголосом. Ось вони: уже відомі вам зáмок (укріплена споруда) і замóк (пристрій для замикання за допомогою ключа, застібка в намисті, браслеті тощо), мýзика (мистецтво) і музúка (музикант), óбід (зовнішня частина колеса) і обíд (їжа) та інші.

Окремим наголосам забажалося надміру вирізнитися. І задумали вони об’єднати у слові дві ролі: і його звичайне наголошення, і виділення цього слова підсилювальною інтонацією. Щоб показати, що в реченні воно найважливіше за смислом. Такий наголос називається логічним, або смисловим. Він може в реченні зробити будь-яке слово найголовнішим. Порівняйте: Дівчина посадила деревцé, Дівчинка посадúла деревце і Дíвчинка посадила деревце. Пересуваючи наголос з одного слова на інше, ми змінюємо смислову тональність речення, надаємо йому додаткового значення.

В українській мові є слова-чепуруни, які мають одяг і на будень, і на свято. Не знають, що вони завжди красиві. Словами-красенями стали прикметники веснянúй, волóшкóвий, калúнóвий, світáнкóвий і подібні. Тому їх часто стрічаємо в поезії. Ви помітили, що на кожному слові поставлено два наголоси. Вибирайте, який більше до вподоби. Подивіться, як використовують наголошення цих прикметників поети: Грає листя на веснянім сонці, А в душі — печаль, як небеса (Д. Павличко); Як надійшла щаслива доля, Збудила веснянý снагу, Моя душа, немов тополя, Зазеленіла на снігу (Д. Павличко). Це паралельне наголошування прикметників. Воно виникло від двох чинників. Прикметникам немовби хочеться то зберегти наголос іменників, від яких вони утворилися, то виробити власне наголошування. Порівняйте: веснá — весняний і веснянúй, волóшка — волóшковий і волошкóвий, калúна — калúновий і калинóвий. 




2.    Переглянути

https://ukr-mova.in.ua/library/nagolos/

https://www.youtube.com/watch?v=CYHFtuRWRQo&ab_channel=%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%96%D0%B4%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%96

 

3.    Виконати

1. Прочитайте слова. Укажіть можливі варіанти вимови. Перевірте себе за орфоепічним словником. Поясніть значення виділених слів.

Алфавіт, адреса, бесіда, бурштиновий, бюрократія, вимога, адрес, гербовий, донька, дочка, доповідач, адресат, запитання, атлас, індустрія, кулінарія, легкий, афоризм, мережа, обіцянка, обмін, ознака, судовий, феномен.

2. Доповніть рядки слів та доведіть, що зміна наголосу може впливати на граматичне значення слова.

Зразок. Вéсни (ім. наз. відмінка мн.) — веснú (ім. род. відмінка одн.).

Вúкликав, пізнáю, сéла, рукá, вúміряти, розкúдати.

3. Уставте з дужок потрібне слово. Складіть із ними речення.

1. ... — такий, що його можна виправити; ... — призначений для виправлення кого-небудь (випрáвний — виправнúй). 2. ... — організація, товариство; ... — користь (вигóда — вúгода). 3. ... — пристрасність, запальність, азарт; ... — вибуховий пристрій, хвороба тварин (зáпал — запáл). 4. ... — якого не можна простити, вибачити; ... — якому щось не вибачили (непрóщений — непрощéнний).

 

 

Тестування

Код доступу 8815686

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня