План роботи з української мови та літератури

зі здобувачами освіти

на період дистанційного навчання

29 квітня 2022

 


Група Гз 21 1/9 українська література

Тема. Володимир Винниченко. Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя, щастя людини, мить – частинка вічності)

1.    Опрацювати матеріал

 

Володимир Винниченко — Момент (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: епос.

Жанр: оповідання, подібне до новели.

Тематичний різновид жанру: соціально-психологічне оповідання з елементами філософського.

Напрям: модернізм.

Течія: експресіонізм.

 

Тема: перехід людей через кордон; життєві перипетії на шляху до щастя.

 

Ідея: утвердження думки про щастя як момент у житті людини, про людину як істоту, опосередковану умовностями й нормами, які стають нікчемними в кризових ситуаціях.

 

Провідний мотив: "життя й смерть", "любов до життя", "вибір", "плинність щастя", "людина в кризових ситуаціях".

 

Художні засоби виразності: епітет, порівняння, метафора, метонімія, гіпербола, антитеза та ін.

 

Головні герої та їх образи: людей: оповідач — один із в'язнів, що слухав Шехерезаду; Шехерезада — в'язень, який "веселить" співкамерників світлими історіями з минулого; панна Муся — красива молода жінка, яка переходить кордон разом із Шехерезадою; Семен Пустун — контрабандист, який намагається допомогти Мусі й Шехерезаді перейти кордон; сусід Семена; природи: "вільні комашки", які не мають умовностей; поле; ліс; золота солома; предметів і явищ: револьвер, капелюхи, кордон; очі; поцілунок.

Символічні образи: поле (символ свободи, життя, народження й росту); ліс (символ ворожої стихії (у момент небезпеки) або свободи й кохання (у момент щастя)); комашки (символ відсутності обмежень і правил); зелені мушки, ворон (символ смерті), кордон (символ межі між життям і смертю).

 

Час подій: літо, утім точно не визначений, мов у позачассі.

Місце подій: село на кордноні — кордон, утім точно не визначене.

 

Композиція:

Шехерезада у в'язниці розповідає історію про момент любові (пролог)

Шехерезада їде із Семеном Пустуном (експозиція)

прохає Семена допомогти терміново переправитися через кордон — Семен попереджає, що можуть убити — Шехерезада уявляє себе мертвим, йому смішно — зустріч Шехерезади в повітці з панною (зав'язка)

у селі облава — панна просить у Шехерезади револьвера — Шехарезада й панна терміново тікають самотужки до кордону — дорога через поле, зближення — рух лісом, відчуття близькості — панна просить Шехерезаду в разі її смерті передати послання "Мусю вбито на кордоні. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя". Більше нічого…" (розвиток дії)

Шехерезада й панна перебігають через кордон під кулями, страх (кульмінація)

живі, щасливі — Шехерезада зізнається в любові — панна цілує, просить ніколи її не шукати, бо щастя "ось воно, мить" (розв'язка).

 

Проблематика:

·         життя і смерті

·         миті як частини вічності

·         сенсу щастя людини

·         порівняння природної сутності людини і моралі, нав'язаної суспільством




Сюжет:

Революціонер зустрічається з панночкою в клуні перед спланованим нелегальним переходом через кордон. Панночка так само тікає від переслідування поліції. Герой закохується в панночку — і чи­тач стає свідком народження й розвитку високого почуття.

Молоді лю­ди переживають страшний, екстремальний момент: перебігаючи при­кордонну смугу під обстрілом, вони уникають смерті і як переможці святкують радість життя.

Історія кохання в новелі психологічно витончена, світла й прекрасна, але й печальна, адже герой новели залишається наодинці з мукою осиротілого щастя, яке спалахнуло було на мить (звідси й назва новели "Момент") — і зникло разом із чарівною панною.

У цій новелі В. Винниченко використав увесь арсенал імпресіоніс­тичних засобів. Колористика твору концентрує в собі сонячні барви, лі­сову зелень, небесну блакить; багатство зорових і слухових образів уви­разнює пейзаж, творить тло, на якому розгортаються події в новелі. Штрихова імпресіоністична техніка передачі вражень головного героя (а розповідь ведеться від першої особи) ніби виплітає малюнок душев­ного стану закоханого.

Усе навколишнє читач "бачить" і сприймає че­рез внутрішній світ головного героя. Момент щастя — миттєвий: закохані тут же розлучаються навіки, адже щастя, за Винниченком, — це "свободна воля", воля від тягаря й обов'язку, що є наслідком тривалих стосунків. Справжнє щастя — у миттєвому захваті.

У цій новелі чітко простежується доволі відверте протиставлення усталеної, традиційної моралі з її суворими, а то й пуританськими приписами природності й принадності душевних і тілесних поривань двох молодих людей. Емоційно звучить у новелі й піднесений, і мі­норний водночас апофеоз "великому, прекрасному процесу життя", частка якого і ліс, і бджоли, і пташки, і "сплетені коханням метели­ки", і юнак та дівчина, які ніби розчиняються в зеленому рухливому царстві природи.

Спалах почуттєвої любові в природі — момент, найвища точка бут­тя. Людина перетворює свято кохання на побутовий елемент щоден­ного життя. Звідси і рівень оцінки:

"Щастя — момент. Далі вже бу­денщина, пошлість".

Ідеальну модель поведінки всього живого в при­роді Муся окреслює так:

"Єсть якісь метелики. Вони вмирають серед кохання".

Пропозиція панни скористатися цією моделлю, перенісши її з рівня біологічного на рівень духовний ("наше кохання повинно вмер­ти зараз"), з розумінням сприймається героєм. Муся стає Дамою, а юнак благочестивим, шляхетним лицарем:

"Я схопив краї її сукні, по­цілував і випустив".

Примітки та корисна інформація: В. Винниченко продовжував традиції української філософії серцецентризму. У праці "Конкордизм" він пише: "Справжнім спрямуванням філософського пошуку має стати обґрунтування шляхів щасливого життя людини. Щастя — те, що дає постійну радість життя, стан, який можливий, коли людина віднаходить гармонію та рівновагу між різними сферами буття".

 

2.Виконати

Прочитати новелу, характеристика образів (письмово)

3.    Переглянути

https://www.youtube.com/watch?v=Gq4EsX_QDPI

 

https://www.youtube.com/watch?v=20cCZzja7tI

 

 Тести

Код доступу 9135172

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Група Гз 21 1/9 українська мова

Тема. Вживання великої літери

1.    Опрацювати матеріал

 

Теорія:

Пишемо з великої літери:

·         імена людей, по батькові, прізвища, псевдоніми та клички тварин: Степан, Олександра, Вадимович, Петрівна, Драгоманов, Леся Українка, Каменяр, Мурчик;
 

·         прізвища, що вживаються узагальнено, але не стали загальними назвами: Гей, нові Колумби й Магеллани! (В. Симоненко);
 

·         утворені від власних  назв присвійні прикметники й прикметники із суфіксом -ськ- (із значенням «імені когось», «на честь когось»): Нобелівська премія, Потебнянські читання;
 

·         назви божеств, міфологічних істот, релігійних свят і постівБудда, Зевс, Цариця Небесна, Сварог, Свята Трійця, Різдвяний піст (родові назви міфологічних істот — з малої: мавка, русалка, демон);
 

·         назви дійових осіб у байках, казках і драматичних творах: Осел, Бджола, Той, що греблі рве; 
 

·         назви найвищих державних установ і міжнародних організацій: Конституційний Суд України, Рада Європи;
 

·         назви держав та автономних одиниць: Арабська Республіка Єгипет, Князівство Монако;
 

·         назви сторін світу в значенні країв і народів: Західна Україна, Далекий Схід;
 

·         назви найвищих державних посад України та міжнародних посад: Президент України, Голова Верховної Ради України, Прем'єр-міністр Канади (АЛЕ назви посад, звань, титулів, рангів, наукових ступенів  — з малої: канцлер, ректор, академік, маркіз, народний артист, доктор філософії);
 

·         назви установ, підприємств, організацій, партій, міністерств, навчальних закладів, театрів: Генеральна прокуратура України, Збройні сили України, Республіканська партія США, Національна академія наук України;
 

·         назви знаменних подій, свят, епох, політичних, спортивних, культурних заходів: День учителя, Новий рік, епоха Бароко, Біла олімпіада, Марш миру, Кубок УЄФА (АЛЕ  Свято Перемоги, День Незалежності України, День Соборності України);
 

·         астрономічні, географічні назви, назви вулиць, площ, парків, каналів, архітектурних пам’яток, храмів тощо (АЛЕ їхні родові найменування — з малої): сузір'я Велика Ведмедиця, острів Хортиця, вулиця Миру, площа Народна, течія Гольфстрім, Андріївська церква.

Зверни увагу!

Коли означуване слово, що входить до географічної назви, не є родовим найменуванням, то його пишемо з великої букви:  Біла Церква (місто), Біловезька Пуща (заповідник), Булонський Ліс (парк).

Якщо в назвах вулиць, проспектів тощо слова брід, вал, ворота, міст, шлях, яр уже не сприймаються як родові позначення і стали частиною власної назви, то їх пишемо з великої букви: Боричів Тік, Добрий Шлях, Козиний Брід, Ярославів Вал. 

Пишемо з малої літери:

·         прізвища людей, що стали загальними назвами або вживаються зі зневагою: ментор, меценат, робінзон, галіфе (штани), нерони, наполеони. Так само пишемо загальні назви, утворені від власних імен чи прізвищ: франкознавець, шевченкіана, бонапартизм;
 

·         присвійні прикметники, утворені від власних особових назв  за допомогою суфіксів -івськ- (-ївськ-), -инськ- (-їнськ-): бальзаківські традиції, франківські сонети, шевченківський стиль, довженківські фільми (бо не імені автора та не на честь нього);
 

·         назви народів, племен, а також людей за національною ознакою або за місцем проживання: ацтеки, вірмени, румуни, американці, полтавці, кияни, маорі, неандертальці;
 

·         присвійні прикметники у складі стійких фразеологічних сполучень або наукових термінів: гордіїв вузол, прокрустове ложе, базедова хвороба, бертолетова сіль;
 

·         назви порід  і видів тварин: вівчарка, мустанг, меринос, какаду, горила;
 

·         утворені від географічних найменувань назви тварин, птахів, страв, напоїв, тканин тощо: бостон (тканина), йоркшир (порода свиней), сенбернар (порода собак);
 

·         назви історичних подій, епох, війн, геологічних періодів тощо, які стали загальними: греко-перські війни, громадянська війна, хрестові походи,  трипільська культура.

2. Переглянути

https://www.youtube.com/watch?v=cyrQQ00nGbU

https://www.youtube.com/watch?v=FxpTLUmQPJ8

https://www.youtube.com/watch?v=Z6NC0X22Eo4

 

3. Тест

Код доступу 5756497

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня