Е 22 1/9 стилістика української мови

31 січня 2023

Тема:  Прикметник

Прикметник — самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

В українській мові існують інші частини мови, які відповідають на питання який? чий?:

 
 На питання який? чий? можуть відповідати займенники:

мій, той, всякий;

Зверни увагу!

Займенники лише вказують на ознаку, але не називають її, ми не розуміємо лексичного значення такої ознаки:
У мене є
 цікава книжка. Книжка (яка?) цікава — та, який привертає увагу, викликає інтерес.
У мене є
 така книжка. Книжка (яка?)така. Про яку ознаку книжки йде мова нам невідомо.

 Опале листя лежало на землі.
Слово
 «опале» також відповідає на питання яке?, але це не прикметник, тому що вказує на ознаку, яка може змінюватися в часі: опале (уже відбулася дія), падаюче (дія відбувається в теперішньому часі).

Прикметники часто утворюються від іменників: морський — від слова море, осінній  від слова осінь, вони ніяк не пов’язані з дієсловами.

 

Слід пам’ятати, що прикметники означають постійну, незмінювану в часі ознаку:
 кольору: синій, жовтий;
 розміру: високий, малий;
 простору: далекий, близький;
 віку: юний, літній;
 смаку: гіркий, кислий;
 зовнішніх прикмет: сивий, смаглявий;
 якості: твердий, м'який;
 матеріалу: золотий, срібний;
 належність: батьків, тещин;
 запаху: п'янкий, ароматний;
 внутрішніх станів: добрий, щасливий;
 місця: київський, вуличний;
 часу: вечірній, денний.

 

Початкова форма прикметника  називний відмінок однини чоловічого роду.

 

Прикметник змінюється:

·         за родами: жовтий (олівець) — ч.р., жовте (сонце) — с.р., жовта (трава) — ж.р.;

·         числами: жовтий (олівець) — однина, жовті (олівці) — множина;

·         відмінками: жовтий (олівець) — Н.в, жовтого (олівця) — Р.в.

Прикметник узгоджується з іменником у роді, числі, відмінку.

 

У реченні прикметник виступає узгодженим означенням, іноді — іменною частиною складеного присудка:

За дурною головою і ногам нема спокою (Народна творчість).

Яка важка у вічності хода! (Л. Костенко).

 

Прикметник, який перейшов в іменник, може виступати підметом, додатком:  

Операційна була підготовлена до прийому пацієнта.

 


Переглянути:

https://www.youtube.com/watch?v=doRioSTd1JA

 

Виконати:

 1. Провідміняйте прикметники веселий, дружній, висока, сині.

2. Складіть словосполучення з поданими нижче іменниками, добираючи до них прикметники твердої і м’якої груп.

Весна, дитина, вечір, небо, кошеня, село, море.

3. Утворіть від поданих прикметників усі можливі форми ступенів порівняння. З’ясуйте, які фонетичні зміни відбуваються при утворенні вищого ступеня порівняння.

Свіжий, сизий, гладкий, тихий, рідний, солодкий, глибокий, гарний, малий, старий, гіркий, довгий, далекий, дужий, швидкий, близький, тяжкий, товстий, здоровий, великий, високий, красивий.

4. Спишіть словосполучення, вставляючи пропущені літери и чи і.

Джерельн...й воді, тих... ночі, струнк...х юнаків, Степанов... зошити, чітк...мирозпорядженнями, глух...й кут, сторони...м людям, тьмян...ми очима, скрипуч...м голосом, тягуч...й думці, широк...х степів, рівненьк... стежки, природи...ми ресурсами, свіж...ми слідами, спостережлив...м оком, якнайширш... зв’язки, братов...м дітям, дрімуч... ліси, найкращ...ми побажаннями, цілющ...м зіллям, найкращ... люди, найнижч... береги.

5. Перепишіть, уставляючи в закінченнях прикметників пропущені літери и чи і.

1. Кожен буває велик... м бодай раз за життя (Леся Українка). 2. Я на вбог...м сумн...м перелозі буду сіять барвист... квітки, буду сіять квітки на морозі, буду лить на них сльози гірк... (Леся Українка). 3. Чим довше десь я мандрував країнами далек... ми, — частіше в пам’яті зринав вишнев...й сад і тих...й став, покрівлі хат з лелеками (І. Негода). 4.1 вставала тоді в дитяч...й уяві слава бойов...х козацьк...х походів, оживали грізн... січі, що колись точились на цій землі (І. Цюпа). 5. Зорі стояли тих... та прозор..., як перш... маки молод... (А. Малишко). 6. Свіж...й, вогк...й вітерець потяг з річки (М. Коцюбинський). 7. Червон..., жовтогаряч... й жовт... веселчин... смуги були так... ясн..., наче горіли тих...м полум’ям (І. Нечуй-Левицький). 8. В широк...м просторі губилось око (Леся Українка). 9. Невже я тільки порошина темна у вихорі скороминущ...х літ? (Л. Первомайський)

 

Вправи надсилайте на пошту

nata.shevtsova@ukr.net

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня