Гз 23 Українська мова       26.03.2024

Ненаголошені е/и в корені слова

lms.e-school.net.ua/asset-v1:UIED+Ukrainian-language-10th-grade+2020+type@asset+block@10_клас._Українська_мова._Урок_5.pdf

Переглянути:

https://www.youtube.com/watch?v=E48dXb1vzLg

Наголошені голосні  Е, И  у вимові виразні, тому  передаємо їх тими самими буквами: зме́рзнути,  ви́соко.

  

Ненаголошені голосні ЕИ в корені слова пишемо за такими правилами:

Е пишемо

·         у сполученнях -еле-, -ере-: ожеледь, череда;

·         при чергуванні з Іпочепити — чіпляти, каменя — камінь;

·         якщо при зміні форми слова чи при словотворенні Е випадає (так званий «нуль звука»): женця — жнець, справедливий — правда;

·         у дієслівних коренях -бер-, -мер-, -тер-, -дер- тощо (без суфікса -а-): прибереш,  обдеру;

·         якщо в наголошеній позиції — Еселобо  се́ла; земля, бо  зе́млі.

И пишемо

·         у сполученнях -ри-, -ли- між приголосними: гриміти, дрижати, глитати;

·         у дієслівних коренях -бир-, -тир-, -дир- (із суфіксом -а-): набирають, протирати, обдираєш;

·         якщо в наголошеній позиції — Икриве́, бо кри́воширокий, бо ши́роко.

Зверни увагу!

Написання слів, які не можна перевірити за допомогою правила, визначаємо за словникомдетектор, електрон, килим, реклама, силует, циферблат.

Завдання:

Перепишіть, уставляючи пропущені літери.

1. В ж..тті лиш сила нищить пер..шкоди (І. Франко). 2. З кордонів поч..нається країна, з..мля Вітчизни — з рідних бер..гів, з пісень — свята любов до України, а з мудрості — відсутність ворогів (В. Мельников). 3. Поет — немов м..мбрана! Він творить не п..ром. Поет — відкрита рана у людства під р..бром (Б. Мозолевський). 4. Здобуті розгоном чи нахрапом пер..моги не бувають тр..вкими й тр..валими (3 журн.)

• Позначте в словах орфограму «букви е, и, що позначають сумнівні ненаголошені голосні».

 Уставляючи пропущені літери, запишіть слова в дві колонки: з літерою е та літерою и.

Ст..блина, л..сиця, хв..лювання, віт..р, ч..рговий, зуп..нятися, д..вина, чов..н, д..сяток, л..стопад, груд..нь, в..шневий, с..лянка, ч..рв’як, п..рій, ц..буля, тиждень, м..тушня, к..рувати, д..таль, бр..ніти, кр..латий, п..репустка, довгот..лесий, об..режний, стр..міти.

• Слова, написання в яких е, и вам довелося перевіряти за орфографічним словником, підкресліть.

Перепишіть, уставляючи на місці крапок пропущені літери.

Якщо порівняти інформацію з ок..аном, то т..леглядач — це людина, яка с..дить на бер..зі і спост..рігає, як на неї накочуються інформаційні хвилі. Натомість нетер — яхтсмен, який рухається ок..аном, ск..ровуючи його куди завгодно, відкр..ваючи все нові землі й екзотичні острови.

Отже, в Інтернеті маємо повну для ч..тання текстів свободу і швидкість сир..йняття інформації. У м..режі кор..стувач насамп..ред переглядає заголовки новин, далі — клацанням мишки ро..ширює інформацію про те, що його зацікавило, а коли є бажання, ро..гортає інші сторінки.

Проте Інтернет кр..тикують за ч..малу кількість фактичних і граматичних пом..лок, які є платою за гіпероп..ративність. А ще — за фрагментарність і пов..рховість інформації (За Б. Потятиником).

• Позначте в словах орфограми. Слова, написання в яких е, и вам довелося перевіряти за словником, підкресліть.

Тест:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5196047

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня