Гз 23 1/9  українська мова    02.04.2024

Тема: Апостроф



https://pidruchnyk.com.ua/394-ukrayinska-mova-zabolotniy-10-klas.html

ст. 91 – 93 опрацювати, виконати вправу 203, 205, 208 ( письмово)

 

Роздільність вимови я, ю, є, ї  та попереднього твердого приголосного на письмі позначаємо апострофом.

Апостроф пишемо

1.    Перед я, ю, є, ї після букв на позначення губних приголосних б, п, в, м, ф.

Приклад:

Риб'ячий, п'ятий, п'є, в'є, солов'їний,  м'яч, рум'янець,  жираф'ячий, В'єтнам, Дем'ян.

2.    Після твердого приголосного р: бур'ян, пір'їна, сузір'я, Мар'яна, Валер'ян.
 

3.    Після к  у слові Лук'ян  і похідних від нього: Лук'яненко, Лук'янович, Лук'янівка.
 

4.    Після префіксів та першої частини складних слів,  що закінчуються на твердий приголосний.

Приклад:

Без'ядерний, без'язикий, під'їзд, з'єднаний, з'їсти, напів'європейський, об'єм,  роз'юшити, дит'ясла,  Мін'юст.

Апостроф не пишемо

1.    Якщо перед буквою на позначення губного звука є інша буква (крім р), що належить до кореня.

Приклад:

Дзвякнути, духмяний, мавпячий, медвяний, але арф'яр, торф'яний, черв'як.  

2.    Коли така буква належить до префікса, то апостроф пишемо, як і в спільнокореневих словах без префікса.

Зверни увагу!

Чому в слові «цвях» апостроф не пишемо, а в слові «підв'язати» пишемо, хоча в обох словах перед губним в стоїть інший приголосний? Тому що ц у першому слові належить до кореня, а д в другому є кінцевим приголосним префікса під-. Цей префікс можна відкинути, і слово «в'язати» писатимемо за правилом 1.

3.    Якщо р позначає м'який приголосний: буря, курятина, крюк, прясти. 
 

4.    Після префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і, е, а, о, у.

Приклад:

Безіменний, зініціювати, зекономити, загітувати, зорієнтувати, зуміти.

Переглянути:

https://www.youtube.com/watch?v=6GN1eLXEA8s

https://www.youtube.com/watch?v=6GN1eLXEA8s

 Загальний алгоритм написання апострофа в українських словах В українських словах для перевірки апострофа можна скористатися алгоритмом виконання трьох умов. Якщо всі умови виконано, то апостроф у слові точно є:

1. Наявність губного (б, п, в, м, ф 1 — можна запам’ятати за допомогою мнемонік Мавпа Буф або ві-фі «Пумба»).

2. Наявність я, ю, є, ї. 3. Наявність голосного або р перед губним (також це може бути початок слова, тобто перед губним нічого не повинно стояти). Увага! Якщо не виконана ця умова, перевірте, чи приголосний, який стоїть перед губним, належить до кореня: якщо так, то апостроф не пишемо: морквяний. Якщо ні, перевіряємо спільнокореневі слова без префіксів: підв’ялений — в’ялити. Наприклад, перевіряємо слово «сім_я» 1. м + (губний є); 2. я + позначає два звуки;

3. і + (перед губним – голосний);

4. корінь + (губний і попередній голосний належать до кореня).

Висновок: апостроф ставимо: «сім’я». Інші випадки • апостроф після твердого «р»: пір’я; • апостроф після префіксів, що закінчуються на твердий приголосний: під’їхав; • апостроф після першої частини складноскорочених слів, яка закінчується на приголосний (за умови, що наступна починається з я, ю, є, ї): Мін’юст (Міністерство юстиції); • Лук’ян і похідні: Лук’янчук, Лук’яненко. 1 – маємо на увазі букви на позначення звуків.

Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно, апостроф.

В..язка, В..язьма, чер..вяк, дзв..якнути, зв..язувати, цв..ях, св..ято, б..юро, хлоп..я, бар..єр, Р..єпін,

бур..ян, бур..як, Примор..я, мор..я, кур..єр, сер..йозний, узгір..я, пам..ять, Робесп..єр,

моркв..яний, м..ясний.

 Від поданих слів утворіть прикметники.

Морква, олово, торф, дрова, риба, Різдво, дерево, трава, кров, мавпа, камінь.

 Від поданих слів утворіть дієслова 2-ї особи однини, поясніть правопис.

Лити, вити, бити.

 Від поданих слів утворіть дієслова із префіксами об-, від-, роз-, під-, з-.

Їхати, єднати, їсти, юрба, ятрити.

 

Інтерактив:

https://wordwall.net/uk/resource/32077862/%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84

 

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

План роботи на 27 травня